Републички завод за здравствено осигурање (РЗЗО) и Национална служба за запошљавање (НСЗ) прикључили су се иницијативи „Гиљотина прописа“ и потписали су протокол о сарадњи којим је омогућен једношалтерски систем пријаве и одјаве на здравствено осигурање и осигурање у случају незапослености.
РЗЗО је послодавцима, такође, омогућио да од 1. јуна пријаву, пријаву промене, односно одјаву на обавезно здравствено осигурање обаве електронским путем, са свог рачунара, а РЗЗО ће сваку такву пријаву, као и папирну, аутоматски проследити и НСЗ-у, чиме је уштеда времена удвостручена
Наиме, годишње се Републичком заводу за здравствено поднесе преко 3, 5 милиона папирних М Образаца, односно образаца за пријаву, промену и одјаву са здравственог осигурања, а од тога 2 милиона само за запослене и чланове њихових породица. На овај начин, ажурирају се законом дефинисани неопходни подаци за више од 7 милиона осигураника.
Осим пријаве РЗЗО-у послодавци морају да попуњавају и пријаве са практично истим подацима и предају их на шалтерима Националне службе за запошљавање (НСЗ) и шалтерима Фонда инвалидског и пензионог осигурања (ФПИО), што је још по 1,5 милиона докумената годишње. Дакле, на три шалтера различитих институција, годишње се поднесе више од 6,5 милиона докумената који су практично исте садржине.
Како би послодавцима олакшали процедуру и омогућили да пријаву, односно одјаву на осигурање обаве у краћем временском року, РЗЗО и НСЗ су потписали протокол о сарадњи и омогућили пријаву на једном шалтеру. Пријава ће се обављати на шалтерима Републичког завода за здравствено осигурање, чиме ће за послодавце, бити укинут додатни одлазак на шалтере НСЗ-a, а РЗЗО ће електронским путем достављати НСЗ-у податке из сваке пријаве. На тај начин послодавци ће уштедети време, а шалтери НСЗ-а биће растерећени.
Да би својим осигураницима додатно уштедео време и растеретио и своје шалтере, РЗЗО је у иницијативи „Гиљотина прописа“ отишао и корак даље. Наиме, послодавцима је омогућено да од 1. јуна електронско пријављивање/одјављивање запослених обављају преко интернет портала РЗЗО , тзв. електронска М пријава. Дакле, уместо досадашње праксе попуњавања папирних образаца и чекања у редовима испред шалтера, послодавац ће моћи све то да обави употребом личног рачунара, користећи дигитални потпис са нове личне карте.
Да би послодавац могао електронски да пријављује, пријављује промене, односно одјављује запослене са здравственог осигурања, потребно је да са Републичким заводом за здравствено осигурање потпише Уговор о електронској пријави на обавезно здравствено осигурање, који ће се потписивати у надлежној Филијали РЗЗО.
Послодавац ће пријаве обављати на основу дигиталног потписа који му издаје МУП Републике Србије.
Проседура електронске пријаве је једноставна и подразумева преузимање апликације са сајта Републичког завода, која се може инсталирати на сваком рачунару. Помоћу те апликације креира се документ који садржи податке о запосленима и члановима њихових породица који се пријављују на здравствено осигурање.
Логовањем на Портал за пријем и контролу електронских пријава, уз помоћ корисничког имена и шифре који се добијају приликом потписивања Уговора, документ са подацима прослеђује се РЗЗО-у.
Послодавац у сваком тренутку на Порталу може проверити статус своје пријаве, односно одјаве. Након обраде података, на Порталу ће бити објављено да је пријава завршена и да се здравствене књижице могу преузети у надлежној Филијали, односно Испостави РЗЗО. Уколико је у питању одјава, односно пријава промене, послодавац, тј. овлашћено лице, такође путем Портала добија информације када се поступак заврши.
РЗЗО ће сваку електронску, као и папирну пријаву проследити Националној служби за запошњавање и тиме ће се удвостручити уштеда времена послодаваца.
Електронска пријава запослених на осигурање први пут је омогућена у Србији, а имајући у виду значајну уштеду времена послодаваца и укидање папирологије, оправдана је велика заинтересованост послодаваца за овакаву врсту услуга. Наиме, годишње се само због пријаве и одјаве на здравствено осигурање за запослена лица и чланове њихових породица на шалтере РЗЗО-а преда око 2 милиона папирних М образаца, а уз то и пропратна документација. Увођењем електронске пријаве послодавци ће добити могућност да такве процедуре завршававају са свог рачунара, а папирологија ће у потпуности бити укинута.
До сада су се РЗЗО-у обратили послодавци који су заинтересовани да олакшају процедуру пријаве и одјаве, а посебну заинтересованост исказале су компаније са великим бројем запослених лица ( нпр. Банка Интеза, РТВ Б92...),
Увођење електронске пријаве и одјаве на осигурање осим уштеде времена и олакшавања процедуре послодавцима, допринеће растерећењу шалтерских службеника РЗЗО и на тај начин им омогућити додатно време за осигуранике који им се обраћају у вези са остваривањем права из здравственог осигурања.